Διαχείριση Συστημάτων Ποιότητας στις Υπηρεσίες Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας

Κωδικός Μαθήματος:

MDYP2-3

Semester:

Β' Εξάμηνο

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

7.5



Καθηγητές Μαθήματος

Σεπετής Αναστάσιος

Δείτε αναλυτικά το Περίγραμμα Μαθήματος (pdf)


 

Περίγραμμα

Σκοπός του μαθήματος είναι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές να εμβαθύνουν στις έννοιες και να αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις που αφορούν στις μεθόδους διαχείρισης και διασφάλισης της ποιότητας στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας. Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι η βελτίωση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των φοιτητών στην οργάνωση προγραμμάτων ποιοτικού ελέγχου και διασφάλισης της ποιότητας στους εν λόγω τομείς καθώς και στην εφαρμογή μεθόδων ποιοτικού ελέγχου.

Η αντίληψη των απαιτήσεων της ποιότητας από το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας αφορά ένα σύστημα δραστηριοτήτων για την αξιολόγηση της ποιότητας του αγαθού/υπηρεσίας που παρέχεται στον πελάτη/χρήστη.Στις υπηρεσίες αυτές ειδικότερα οι πολιτικές διασφάλισης της ποιότητας αφορούν υλοποιούμενες δραστηριότητες με βάση συγκεκριμένα κριτήρια όπως οργάνωση και στελέχωση, εγκαταστάσεις, εξοπλισμός, τεκμηρίωση, σύστημα διαχείρισης ποιότητας το οποίο στηρίζεται σε ένα  ανατροφοδοτούμενο σύστημα καταγραφής και παραγωγής δεδομένων, αποτύπωσης των σφαλμάτων και προϋποθέσεων διόρθωσης τυχόν λαθών.

H έννοια του Ελέγχου Ποιότητας (Quality Control) και της Διαχείρισης Ποιότητας (Quality Management) είναι άρρηκτα μεταξύ τους συνδεδεμένες. Ο Έλεγχος Ποιότητας αφορά ένα σύστημα δραστηριοτήτων για την αξιολόγηση της ποιότητας. Η Διαχείριση Ποιότητας αφορά αντίστοιχα ένα σύστημα α) διοίκησης και ελέγχου των δραστηριοτήτων σε όλα τα επίπεδα (σχεδιασμός αγαθού/υπηρεσίας, παραγωγή, διανομή και εξυπηρέτηση), β) πρόληψης προβλημάτων ποιότητας και γ) διασφάλισης της τήρησης των προδιαγραφών για τα αγαθά και υπηρεσίες που καταλήγουν στους πελάτες/χρήστες. Τα συστήματα ελέγχου και διασφάλισης της ποιότητας περιγράφονται επίσης ως συστήματα διαπίστευσης των εν λόγω υπηρεσιών και αφορούν κατά βάση στην: θεραπευτική αποτελεσματικότητα, διαγνωστική αξιοπιστία, τήρηση πρωτοκόλλων, στη διαχείριση του ασθενή, διαχείριση του προσωπικού (πρότυπα στελέχωσης, εκπαίδευσης και κατανομής αρμοδιοτήτων) και διοικητικές λειτουργίες. 

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα είναι σε θέση να δημιουργήσουν και να αναπτύξουν περαιτέρω:

  • μια νέα αντίληψη και κουλτούρα μάνατζμεντ στη βάση της υπευθυνότητας όλων των παραγόντων απέναντι στον χρήστη και την ποιότητα φροντίδας αλλά και της επιχειρησιακής νοοτροπίας στη διαχείριση των πόρων και στη λήψη αποφάσεων.
  • μεθόδους και τεχνικές για την αποτελεσματικότερη απόδοση των τεχνικό-οικονομικών λειτουργιών και της διαχείρισης των πόρων με τη χρήση εργαλείων που μπορούν να εφαρμοσθούν σε επιμέρους πεδία της διοίκησης-διαχείρισης των υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας (π.χ. στις προμήθειες, στην κίνηση των ασθενών και κατανομή των κλινών, στον προγραμματισμό του προσωπικού, στη μέτρηση της οικονομικής απόδοσης, στην αξιολόγηση της θεραπευτικής αποδοτικότητας κ.λπ.).
  • τεχνικές διασφάλισης και ελέγχου της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών σε όλα τα στάδια διανομής των υπηρεσιών με τη χρήση νέων μεθόδων και πρακτικών  που οδηγούν στην ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών (quality assurance, audit, κλπ).