Ποιότητα Φροντίδας, Θεραπευτική Αποτελεσματικότητα και Ποιότητα Ζωής

Κωδικός Μαθήματος:

MDYP2-4

Semester:

Β' Εξάμηνο

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

7.5



Καθηγητές Μαθήματος

Πιερράκος Γεώργιος

Δείτε αναλυτικά το Περίγραμμα Μαθήματος (pdf)


 

Περίγραμμα

Σκοπός του μαθήματος είναι η ανάπτυξη εξειδικευμένων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές στο πεδίο της θεραπευτικής αποτελεσματικότητας και της σχετιζόμενης ποιότητας ζωής σε συνδυασμό με την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας. Η διδακτέα ύλη του μαθήματος στοχεύει στη συνέχιση της ανάπτυξης αυτόνομης γνώσης και δεξιοτήτων σε υψηλό επίπεδο μέσω της εμβάθυνσης των μεταπτυχιακών φοιτητών στις πολυσύνθετες έννοιες της ποιότητας φροντίδας καθώς και της ικανότητας εφαρμογής επαγγελματικών δεξιοτήτων, διερευνώντας ένα σύνολο βασικών και ειδικών παραμέτρων και συντελεστών προς την κατεύθυνση μιας πολυδιάστατης και πολυπαραγοντικής προσέγγισης. 

Ειδικότερα οι συντελεστές αυτοί αφορούν στην οργάνωση της εργασίας στο πλαίσιο των αρχών, μεθόδων και τεχνικών του σύγχρονου μάνατζμεντ, στην ανάπτυξη του  φακέλου υγείας και κοινωνικής φροντίδας, στην ποιότητα της επικοινωνίας μεταξύ του προσωπικού διαφορετικών ειδικοτήτων και του χρήστη των υπηρεσιών, στην κοινωνιολογική προσέγγιση των εργασιακών σχέσεων και ρόλων, στην ανάλυση της  ψυχοκοινωνικής συμπεριφοράς του ανθρώπινου δυναμικού στο χώρο των υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας, στην προσωπική ποιότητα σε συνδυασμό με την ποιότητα της εργασίας, στους κοινωνικούς ρόλους στη θεραπευτική σχέση μεταξύ των επαγγελματιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας με τον χρήστη των υπηρεσιών είτε κατά τη βραχυπρόθεσμη είτε κατά τη μακροχρόνια θεραπευτική διεργασία, στη συνεπαγόμενη θεραπευτική αποτελεσματικότητα και χρησιμότητα, στην ικανοποίηση του χρήστη και κατ’ επέκταση στην ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας.

Επίσης οι συντελεστές αυτοί αφορούν στις ατομικές και κοινωνικές αναπαραστάσεις, αντιλήψεις και στάσεις, στην ατομική και κοινωνική συμπεριφορά υγείας και το σύγχρονο τρόπο ζωής, στην κοινωνική ένταξη και υποστήριξη, καθώς και στη σχετιζόμενη ποιότητα ζωής τόσο στο επίπεδο του σύγχρονου κοινωνικού ατόμου όσο και στο επίπεδο της τοπικής κοινότητας, των ευπαθών / ευάλωτων ομάδων ή του γενικού πληθυσμού. 

Επιπλέον το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση, εμπέδωση και εξάσκηση των μεθόδων και τεχνικών ανάλυσης των ποικίλλων ψυχοκοινωνικών και κοινωνικό-πολιτισμικών παραγόντων που επιδρούν στην οργάνωση και διοίκηση των υπηρεσιών υγείας. Με αυτήν την έννοια οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα κατέχουν τις απαραίτητες  γνώσεις στα επιμέρους θεματικά πεδία του μαθήματος και θα είναι σε θέση να ασκήσουν σύγχρονους και αποτελεσματικούς ρόλους στη διοίκηση των υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας με τη διαμόρφωση και άσκηση κριτικού πνεύματος σε ζητήματα που ενδιαφέρουν άμεσα την καθημερινή τους λειτουργία. 

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η μεταπτυχιακός/ή φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοεί την ειδοποιό διαφορά των κρίσιμων χαρακτηριστικών της ποιότητας φροντίδας, της θεραπευτικής αποτελεσματικότητας και της σχετιζόμενης ποιότητας ζωής, αναπτύσσοντας αυτόνομη γνώση και δεξιότητες σε υψηλό επίπεδο.
  • Να διακρίνει τη σύνδεση και τη συνέργεια της θεραπευτικής σχέσης με τους ειδικότερους παράγοντες και συντελεστές της οργάνωσης και διοίκησης των υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας.
  • Να διακρίνει τη σύνδεση και τη συνέργεια της σχετιζόμενης ποιότητας ζωήςμε τη θεραπευτική αποτελεσματικότητα και τις ειδικές παραμέτρους που επιδρούν και καθορίζουν τη διασφάλιση και τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας φροντίδας.
  • Να κατανοεί τη σημασία της χρήσης του φακέλου υγείας και κοινωνικής φροντίδας ως το οργανωτικό επίκεντρο της παροχής υπηρεσιών, της ποιότητας της επικοινωνίας μεταξύ των επαγγελματιών υγείας, των ροών της αξιόπιστης πληροφορίας και της συνεπακόλουθης υπεραξίας αυτής.
  • Να έχει γνώση των μεθοδολογικών εργαλείων και των τεχνικών ανάλυσηςτων εργασιακών σχέσεων και ρόλων του ανθρώπινου δυναμικού στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας.
  • Να διακρίνει τους βασικούς ρόλους σε μία μελέτη περίπτωσης διαδραστικής επικοινωνίας και συνέργειας και να αξιολογεί τους επιμέρους ρόλους καθώς και την αμφίδρομη δυναμική της ομάδας που αναπτύσσεται.
  • Να αναπτύσσει νοητικές δεξιότητες (χρήση λογικής, διαισθητικής και δημιουργικής σκέψης) και πρακτικές δεξιότητες (επιδεξιότητα στη χρήση μεθόδων, τεχνικών και εργαλείων).
  • Να χρησιμοποιεί τις μεθοδολογίες σχεδιασμού, ανάλυσης και αξιολόγησης της ποιότητας της φροντίδας υγείας σε συνδυασμό με τη θεραπευτική αποτελεσματικότητα, τη χρησιμότητα και την ικανοποίηση του χρήστη των υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας.
  • Να αναπτύσσει ικανότητες εφαρμογής των γνώσεων και δεξιοτήτων στο πλαίσιο δημιουργίας ενός σχεδίου μελέτης περίπτωσης στο πεδίο της ποιότητας φροντίδας και της θεραπευτικής αποτελεσματικότητας.
  • Να εφαρμόζει περαιτέρω τις εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες για την επίλυση νέων, διεπιστημονικών ή απρόβλεπτων ζητημάτωνκαι τη λήψη αποφάσεων που βασίζονται στην επαγωγική σκέψη.
  • Να συμβάλλει στη δημιουργία νέων γνώσεων και καλών πρακτικών, αναπτύσσοντας ικανότητες επιχειρησιακής διαχείρισης κρίσεων.
  • Να αναλαμβάνει αυτόνομη ευθύνη και πρωτοβουλίες ηγεσίας στη διαχείριση μιας ομάδας εργασίας στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας καθώς και της αξιολόγησης των επιδόσεων του έργου αυτής.
  • Να διαθέτει τις μαθησιακές δεξιότητες που του επιτρέπουν να συνεχίσει τις σπουδές του με τρόπο αυτοδύναμο ή και αυτόνομο.