Έρευνα Πεδίου: Μεθοδολογικές Τεχνικές Ανάπτυξης της Κοινωνικής Έρευνας

Κωδικός Μαθήματος:

MDYP1-4

Semester:

Α' Εξάμηνο

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

7.5



Καθηγητές Μαθήματος

Γούλα Ασπασία

Δείτε αναλυτικά το Περίγραμμα Μαθήματος (pdf)


 

Περίγραμμα

Σκοπός του μαθήματος είναι :

  • η παρουσίαση, η ανάλυση και η κατανόηση των θεωρητικών μεθόδων και τεχνικών της κοινωνικής έρευνας,
  • η απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων σύνδεσης του εμπειρικού υλικού με τις θεωρητικές ιδέες για το κοινωνικό γίγνεσθαι,
  • η απόκτηση της «επιστημονικής στάσης» απέναντι στην ερευνητική διαδικασία δηλαδή, με συστηματικά, σκεπτικιστικά και δεοντολογικά κριτήρια,
  • η ανάπτυξη αυτόνομης γνώσης και δεξιοτήτων σε υψηλό επίπεδο μέσω της εμβάθυνσης των μεταπτυχιακών φοιτητών στις πολυσύνθετες έννοιες της κοινωνικής έρευνας,
  • η απόκτηση επάρκειας στη χρήση γνώσεων και μεθοδολογικών δυνατοτήτων ώστε να είναι σε θέση, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές να αυτενεργούν,
  • η διαμόρφωση και η άσκηση κριτικού πνεύματος σε ζητήματα που ενδιαφέρουν άμεσα την κοινωνική έρευνα στους οργανισμούς υγείας και κοινωνικής φροντίδας.

 

Η μεθοδολογία της κοινωνικής έρευνας μπορεί να θεωρηθεί η επιστήμη της εξακρίβωσης, της αναζήτησης και της αποκάλυψης της αλήθειας και της γνώσης και η απάντηση σε σημαντικά ερωτήματα με την εφαρμογή επιστημονικών μεθόδων. Εκφράζει το διάλογο ανάμεσα στις ισχύουσες ιδέες για την κοινωνική πραγματικότητα και τα δεδομένα που την αντιπροσωπεύουν. Η αποτελεσματική εφαρμογή των μεθοδολογικών τεχνικών προϋποθέτει τις εξειδικευμένες γνώσεις για τις τεχνικές λεπτομέρειες αλλά και τις θεωρητικές παραδοχές στις οποίες στηρίζονται η συγκρότηση των δεδομένων  και η ερμηνεία των αποτελεσμάτων.  Στόχος του μαθήματος είναι η εμπέδωση και η εξάσκηση στις μεθόδους και τεχνικές της κοινωνικής έρευνας ώστε οι μεταπτυχιακοί φοιτητές να διεξάγουν πρωτογενή, αξιόλογη και επιστημονική γνώση συμβάλλοντας στην προώθηση της επιστήμης.

 

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο μεταπτυχιακός φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τις κοινωνιολογικές και ψυχολογικές έννοιες και προσεγγίσεις στην έρευνα και να διακρίνει τις επιστημονικές σχολές,
  • Κατανοεί τις αρχές της κοινωνικής έρευνας στους οργανισμούς υγείας και κοινωνικής φροντίδας και να δρα με δεοντολογικά κριτήρια,
  • Μεταβαίνει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο από το θεωρητικό στο εμπειρικό επίπεδο,
  • Εξοικειωθεί με τη δειγματοληπτική έρευνα και τις τεχνικές της ώστε να εξασφαλίζει μεγαλύτερη εγκυρότητα και αξιοπιστία στα υπό συλλογή στοιχεία,
  • Δημιουργήσει και να πραγματοποιήσει μια δομημένη ή ημι-δομημένη συνέντευξη,
  • Αποκτήσει την ικανότητα διεξαγωγής κοινωνικής έρευνας με την πειραματική μέθοδο και να κατανοήσει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της μεθόδου,
  • Αναπτύξει τις δεξιότητες και να αποκτήσει τις γνώσεις διεξαγωγής ποιοτικής μεθόδου κοινωνική έρευνα,
  • Συνδυάσει και να αλληλοσυμπληρώσει ποιοτικές και ποσοτικές προσεγγίσεις συγκέντρωσης δεδομένων,
  • Εξοικειωθεί με τις μεθόδους συναίνεσης όπως η τεχνική Delphi και να αποκτήσει τη γνώση ανάλυσης και ερμηνείας των αποτελεσμάτων αυτών των τεχνικών,
  • Κατανοεί τον ερευνητικό σκοπό στην έρευνα αξιολόγησης και να μπορεί να παρακολουθεί τους κοινωνικούς δείκτες δηλαδή τις κοινωνικές συνθήκες μιας κοινωνίας ή μιας κοινωνικής υποομάδας,
  • Επεξεργαστεί, αναλύσει και ερμηνεύσει τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας,
  • Επεξεργαστεί, αναλύσει και ερμηνεύσει τα αποτελέσματα της ποιοτικής έρευνας,
  • Παράγει πρωτότυπη, αξιόλογη και επιστημονική γνώση,
  • Αξιολογεί τα αποτελέσματα της κοινωνικής του έρευνας , να τα συγκρίνει με αποτελέσματα παρόμοιων ερευνών και να διατυπώνει ερωτήματα για νέα έρευνα στο υπό εξέταση μελετητικό του θέμα.